Pages

Saturday 8 February 2014

Amanah Saham Berhad (ASB) HARAM????

assalamualaikum :)





terkezut x dengan tajuk tu? me? terkezut jugak.. sebab cik juki ada jugak simpanan dalam ASB. me? baru je pasang niat kekonon dapat PT nak letak dalam tu half utk kegunaan kawen. hmmmm tapi bila terbaca statement ni dekat fb, terus jadi macam serba salah. bukan statement, ada satu video, dari Ustaz Dr Zaharuddin. katanya, banyak fatwa yang dikeluarkan HARUS & HARAM. ataupun SYUBHAH(keraguan). kerana ada sesetengah pihak berkata HARAM & HARUS,

Majlis Fatwa Kebangsaan & Majlis Fatwa Perak mengatakan, ASB adalah HARUS. manakala Majlis Fatwa Selangor & Mufti Pulau Pinang sebagai HARAM dan Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti Malaysia sebagai TAK PATUH SYARIAH. mana satu nak dipercayai?

mengikut Ustaz Dr Zaharuddin, kita patut mengikuti majlis yang tertinggi di peringkat hierarki iaitu Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti Malaysia yg menyatakan ASB adalah tidak mematuhi syariah, ataupun bermaksud haram.

Nabi Muhammad S.A.W pernah bersabda, bila ada benda yang SYUBHAH, sesiapa yang dapat menjauhi SYUBHAH, dia dapat menyelamatkan agamanya.

WALLAHUA'LAM :)

No comments:

Post a Comment